مشاوره حقوقی برای آزادی زندانی

شنبه 20 شهريور 1400
ن : عدالت آفرینان

لغو ضمانت یا ضامن بودن زندانی

لغو ضمانت چطور می توان ضمانت یا ضامن بودن زندانی را لغو کرد؟

ضمانت یکی از عقود مطرح شده قانون مدنی و یکی از راه های تامین قرار کیفر به عنوان ضمانت زندانی در دادگاه کیفری است از این رو همواره سوالاتی در خصوص لغو ضمانت مطرح میشود. به زبان ساده میتوان گفت ضمانت عقدی است که به موجب آن شخصی در برابر طلبکان و با موافقت طلبکار دین شخص بدهکار را بر عهده میگیرد و از آن پس شخص ضامن متعهد به پرداخت دین است.

امروزه با کاربردی که عقد ضمان میتواند داشته باشد، استفاده از عقد ضمانت در مسائل متعدد دیده شده است. ضمانت زندانی، ارائه ضمانت نامه بانکی برای آزادی زندانی و ضمانت شخصی که درخواست اخذ وام از بانک را دارد از موارد پرکاربر کارکردن عقد ضمانت است. اما همواره این سوال مطرح میشود که آیا امکان لغو ضمانت وجود دارد؟ در صورت لغو ضمانت چه اتفاقی میوفتاد وچه مسئولیتی برای طرفین به همراه دارد؟

ضمانت عقدی رضایی است و انعقاد عقد با رضایت طرفین یعنی طلبکار و شخص ضامن صورت میگیرد. اما آنچه در خصوص لغو ضمانت اهمیت دارد آن است که باید بدانیم ضمانت عقدی لازم است. مطابق ماده 701 قانون مدنی ضمانت عقدی است لازم و ضامن و مضمون له که همان شخص طلبکار است نمیتوانند آن را فسخ کنند. اما در انتهای این ماده به سه شرط برای فسخ عقد و لغو ضمانت اشاره شده است که به تفصیل توضیح داده میشود.

  1. اگر ضامن و مضمون له یعنی همان طلبکار شرط کنند در صورت معسر شدن ضامن به طوری که در ماده 690 قانون مدنی مقرر شده است، عقد را فسخ کنند و موجه لغو ضمانت شوند.
  2. تخلف از مقررات عقد : منظور این است که مقررات کلی عقد که همان اهلیت طرفین و داشتن رضا و اراده است در انعقاد عقد رعایت نشده باشد.
  3. حق فسخ نسب به دین مضمون به : به این معنی که در صورت زوال دین ضمانت هم از بین میرود.

البته قابل توجه است که اساس عقد ضمان مساحمه است و ضامن بر اساس خیر خواهی و گره گشایی از کار مدیون ضمانت او را بر عهده میگیرد و ضامن نیز چود در گروه نیکوکاران است قانون گذار نیز نسبت او سختی روا نمی دارد. و این خود دلیلی بر لازم بودن عقد و عدم انفساخ آن و لغو ضمانت است.

آیا امکان لغو ضمانت از طریق اقاله وجود دارد؟

آیا امکان لغو ضمانت از طریق اقاله وجود دارد؟

با وجود آزادی طرفین در انعقاد عقد به نظر میرسد عمل اقاله برای لغو ضمانت ممکن نباشد. چرا که در زمان اقاله برای لغو ضمانت، در صورتی که ضامن پرداخت دین را به صورت تمام و کمال به عهده گرفته باشد و بدهکار که همان مضمون عنه است دیگر تعهدی برای پرداخت دین رانداشته باشد و اصطلاحا ذمه مضمون عنه بری شده باشد دیگر امکان اقاله وجود ندارد. چرا که اقاله برای لغو ضمانت موجب ایجاد دین و تعهد برای مضمون عنه میشود که پیش از آن از انجام تعهد معاف شده بود. ایجاد شدن تعهد برای شخص ثالث در قانون ایران تنها با رضایت آن شخص امکان پذیر است.

اما همانطور که قبلا در مطلب ضمانت زندانی گفته شد، امروزه ضمانت از شخص مضمون عنه به صورت تضامنی نیست و شخص ضامن در کنار بدهکار اصلی ضامن پرداخت دین میشود و خود به تنهایی مسئول پرداخت نیست. در این صورت اقاله برای لغو ضمانت تعارضی با حقوق شخص ثالث ندارد و لغو ضمانت تعهدی برای شخص ثالث ندارد و نیازی به جلب رضایت شخص ثالث برای اقاله عقد ضمانت و لغو ضمانت پیش بینی نشده است.

لغو ضمانت کیفری

در ضمانت نامه هایی که برای مرخصی زندانی و یا آزادی زندانی مورد استفاده قرار میگیرد. اگر شخص ضامن از ضمانت خود رجوع کند چه اتفاقی رخ می دهد؟

اگر ضامن قصد لغو ضمانت را داشته باشد با معرفی متهم به مرجع قضایی امکان بری ذمه شدن او وجود دارد، در این صورت متهم میتواند با معرفی ضامن دیگری به دادگاه و تایید آن شخص دوباره به طور موقت آزاد باشد. در صورتی که ضامن قصد لغو ضمانت را داشته باشد با معرفی و حضور متهم در دادگاه و یا دادسرا، ضمانت نامه ای که به عنوان تعهد بازگشت متهم و منبع تضمین تعهد و جبران خسارت از او اخذ شده بود نیز آزاد میشود و موجب لغو ضمانت و تعهد ضامن میشود. ضمانت نامه میتواند فیش حقوقی و یا ضمانت نامه بانکی باشد.

البته باید توجه کرد که در زمان لغو ضمانت نامه نظر دادگاه مبنی بر حضور متهم و آزاد شدن ضمانت نامه بسیار اهمیت دارد.

لغو ضمانت بانکی

لغو ضمانت بانکی

انجام لغو ضمانت بانکی

امروزه همه ی افراد برای اخذ وام از بانک نیاز به معرفی ضامن به بانک دارند. وظیفه ی ضامن بانکی این است که در صورت عدم باز پرداخت مبلغ وام از جانب وام گیرنده مسئول پرداخت مبلغ وام به صورت تمام و کمال باشد. در اینجا از شخص ضامن ضمانت نامه ای مانند فیش حقوقی دریافت میکنند که محلی برای تضمین پرداخت وام باشد. در شرایطی ممکن است شخص وام گیرنده اقساط خود را به بانک پرداخت نکند و این عمل باعث بروز مشکلاتی برای ضامن شود. در این شرایط ضامن به دنبال لغو ضمانت است ولی آیا امکان لغو ضمانت برای ضامن وام بانکی وجود دارد؟

همانطور که پیش از آن توضیح داده شده است ضمانت عقدی لازم است و این لزوم برای دو طرف قرارداد است که در اینجا شخص ضامن و بانک هستند. در عقد لازم که اصل بر باقی ماندن عقد است امکان فسخ قرارداد به صورت یک طرفه وجود ندارد. پس همینطور که اشاره شد بر اثر لازم بودن عقد ضمانت لغو ضمانت به صورت یک طرفه از جانب ضامن امکان پذیر نیست و فقط در صورتی امکان لغو ضمانت وجود دارد که موافقت وام دهنده نیز وجود داشته باشد.

البته در صورتی که شخص بدهکار از پرداخت وام خود خودداری کند و مبلغ وام از شخص ضامن کسر شود، فقط در صورت کسر شدن مبلغ و اثبات عدم وجود دین برای ضامن امکان شکایت از مضمون عنه و دریافت مبلغ پرداخت شده برای از جانب مضمون عنه برای ضامن پیش بینی شده است ولی امکان لغو ضمانت وجود ندارد.

مجموعه گروه حقوقی عدالت آفرینان، بهترین مرکز ارائه خدمات در زمینه ی ضمانت اشخاص و ارائه دهنده بهترین ضمانت نامه های بانکی با داشتن دانش تخصصی حقوقی برای ارائه ضمانت و لغو ضمانت بهترین خدمات را در کوتاه ترین زمان و با بهترین کیفیت جهت ضمانت زندانی برای آزادی زندانی و مرخصی زندانی ارائه میدهد.

منبع: چطور می توان ضمانت یا ضامن بودن زندانی را لغو کرد؟



:: برچسب‌ها: اجاره سند , سند اجاره ای , ضمانت ,